DOLAR

34,0006$% 0.29

EURO

37,8516% 0.64

STERLİN

44,9502£% 0.86

GRAM ALTIN

2.820,98%0,42

ÇEYREK ALTIN

4.629,00%1,01

TAM ALTIN

18.459,00%1,03

İmsak Vakti a 05:10
Kütahya AÇIK 19°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
Aragonit Yapı Kimyasalları
Reklam Alanı

DPÜ’de özel tekniklerle Osmanlı çinileri üretiliyor

Dumlupınar Üniversitesince 6 yıl önce başlatılan projeye emek veren akademisyen ve sanatçılar, Osmanlı çiniciliğinin altın çağını yaşadığı 16’ncı yüzyıldaki bazı eserlerin benzerlerini yüksek kalite ve özel tekniklerle üreterek geleceğe taşıyor
Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Kültür, Sanat ve Turizm Dairesinin destekleriyle süren “16’ncı Yüzyıl Osmanlı Çinilerinin Üretilmesi ve Geliştirilmesi” başlıklı araştırma projesi, Dumlupınar Üniversitesi’nde 2018 yılında başlatıldı. Mimarlık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Osman Şan’ın yürüttüğü, Endüstriyel Tasarım Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Muhterem Koç’un araştırmacı olduğu projenin uygulama aşamasında sanatkar Nur Avlupınar da yer alıyor. Projenin danışmanlığını ise Prof. Dr. Kenan Gürsoy, Prof. Dr. Belkıs Gürsoy, Prof. Dr. Levent Bayraktar, Prof. Dr. Fulya Bayraktar, Prof. Dr. Zülfiye Acar Şentürk, Doç. Dr. Sevinç Gök İpekçioğlu ve Dr. Öğretim Üyesi İnci Ayan Birol üstleniyor.
TEMEL ODAK NOKTASI KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN DÖNEMİ ÇİNİLERİ
Usta çırak, hoca talebe ilişkisiyle bugünlere ulaşıp klasik milli üslubunu koruyan geleneksel sanatta önemli eserler veren İnci Ayan Birol ve 3 öğrencisinin yaptığı çalışmalarda temel odak noktasını Kanuni Sultan Süleyman dönemi çinileri oluşturuyor. Dönemin çinilerini inceleyen, kompozisyonlarını belirleyen proje ekibi, kuvars tanelerinin uygun cam ve cam yapıcı ilave ile bağlanarak yapı içinde homojen dağılımı gerektiğinden üretimi zor olan, imalattan kurutma ve pişirme sürecine kadar büyük riskler barındıran eserleri titizlikle ortaya çıkarıyor.
TÜM DÜNYADA SERGİLENMESİ PLANLANIYOR
DPÜ Evliya Çelebi Yerleşkesi’nde tahsis edilen bölümde şu ana kadar hazırlanan 5 eser arasında, Topkapı Sarayı Müzesi’nin sünnet odası dış cephesinde yer alan 127 santimetre ebadındaki “yekpare kuşlu pano” ve “sıvama bulutlu pano” baz alınarak yapılanlar, önemli çalışmalar arasında dikkati çekiyor. Ön hazırlıkları 2013’te başlayan ve 6 yıldır yürütülen proje kapsamında uzmanların araştırmaları ve eserlerin hazırlanmasına ilişkin sürecin kitaplaştırılması, büyükşehirler başta olmak üzere yurt içinde ayrıca yurt dışında sergilenmesi planlanıyor.
‘BU ESERLERİ YAPARKEN 16’NCI YÜZYILA GİDİYORUM’
Sanatkar Nur Avlupınar, sanat, medeniyet ve kültür tarihi için çok önemli bir projede yer almaktan onur duyduğunu dile getirdi. Osmanlı’nın 16’ncı yüzyıldaki çinilerinin emsalsiz olduğunu vurgulayan Avlupınar, “O zamanda yapılan çiniler günümüze niçin aktarılamadı? Günümüzde yapmak mümkün olabilir mi?” düşüncesiyle hareket ettiklerini belirtti. Projedeki bütün çalışmaların bilimsel araştırmalarla desteklendiğini ve test edildiğini vurgulayan Avlupınar, şöyle konuştu: “Bu eserleri yaparken 16’ncı yüzyıla gidiyorum, zaman zaman bugüne geliyorum. Bazen 16’ncı yüzyıl da yeterli gelmiyor, daha eskilere, Selçuklu dönemine, Orta Asya’ya kadar gidiyorum çünkü kullanılan motif ve teknikler bir önceki devrin tamamlayıcısı ve geliştiricisi niteliğinde. Bu projede Orta Asya ile 6’ncı ve 7’nci asırdan günümüze kadar sürekli bir yolculuğun içindeydim. Zaman zaman geriye dönüp bakmak gerekiyor; bir aynaya bakar gibi. O sanat eserlerinde sanatkar kendini görebilmeli. Çünkü o sanat eserinde toplumun kendisini, o devrin teknolojisini, insanını ve inancını görmek mümkün oluyor. Ancak o zaman bir kültürün gelişmesinden, tazelenerek devam etmesinden bahsedebiliyoruz. Çini hem teknolojik anlamda hem de sanat ve mana anlamında pek çok değeri barındıran bir sanat. Bu sanatın geleceğe aktarılabilmesi için de bu sürekliliğin olması gerekli.”

Sıradaki haber:

5 ülkeden öğrenciler Tavşanlı’da buluştu